کد مطلب:43085
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:16
تفسير فراز 176 تا 178 خطبه 83 كه در آن امام علي دربارة پل صراط ايراد فرموده چيست؟
«وَاٌعْلَمُوا أَنَّ مَجازَكُمْ عَلَي اٌلصِّراطِ وَمَزالِقِ دَحْضِهِ وَأَهاويلِ زَلَلِهِ وَتاراتِ أَهْوالِهِ»
[و بدانيد كه قطعاً عبور شما از صراط و از جايگاه لغزشگاههاي ساقط كنندة آن است. شما از لغزشگاه پر خطر صراط و مخاطرات متعاقب آن عبور خواهيد كرد].
هر انسان آگاهي كه در اين دنيا از خود طبيعي عبور كرده است، در آغاز ابديّت از صراط هم عبور خواهد كرد
اعتقاد به اصل صراط در آخرت از ضروريّات دين است. صدوق رحمهالله عليه در اعتقادات ميگويد: «اعتقاد ما دربارة صراط اينست كه صراط حقّ است و عبارتست از پل جهنّم و همة مخلوقات از آن پل خواهند گذشت. خداوند فرموده است:
«وَآَنْ مِنْكُمْ أَلّاوارِدُها كانَ عَلي رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيّاً» مريم/71 [و كسي از شما نيست مگر اينكه وارد آن خواهد گشت و اين سرنوشتي است كه خدا آن را حتمي و قضاء قطعي فرموده است].
اخبار فراوان در حقّ بودن پل صراط آمده است. از آنجمله:
«قالَ رَسُولُ اٌللهِ صَلَّي اٌللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ لِعَلِيٍّ عَلَيْهِ اٌلسَّلامُ: يا عَلِيُّ أَذا كانَ يَوْمَ اٌلْقِيامَهِ أَقْعُدُ أَنَا وَأَنْتَ وَ جَبْرَئيلُ عَلَيْهِ اٌلسَّلامُ عَلَي اٌلّصِراطِ وَ لايَجُوزُ أَحَدٌ عَلَي اٌلصِّراطِ أَلّامَنْ كانَ مَعَهُ بَرائَهٌ بِوِلايَتِكَ» (منهاج البراعه،6/14)
[رسولخدا فرموده است: يا علي، هنگاميكه روز قيامت فرا رسد، من و تو و جبرئيل عليهالسّلام بر سر صراط مينشينيم و هيچ كسي از صراط نميگذرد مگر اينكه برائت از آتش را بجهت داشتن ولايت تو با خود داشته باشد].
و در دعاي عديله آمده است:
«وَأَشْهَدُ أَنَّ اٌلْمَوْتَ حَقٌ وَاٌلْقَبْرَ حَقٌّ وَ مَسْئَلَهَ مُنْكَر وَنَكير حَقٌّ وَاٌلْبَعْثَ حَقٌّ وَاٌلصِّراطَ حَقٌّ….»
[و شهادت ميدهم براينكه مرگ حقّ است و قبر حقّ است و سئوال منكر و نكير در قبر حقّ است و برانگيخته شدن و آماده شدن براي قيامت حقّ است و صراط حقّ است].
البتّه خصوصيّات صراط و ماهيّت آن كه از امور ماوراي طبيعت است، و پيشوايان معصوم دربارة آنها مطالبي را فرمودهاند كه اجمالاً اهمّيّت و هولناك بودن صراط را اثبات مينمايند. مطابق آية شريفهاي كه در بالا متذكّر شديم و همچنين بنابر روايات وارده دربارة صراط، معلوم ميشود كه صراط از روي دوزخ كشيده و آخرين مراحل عبور بر صحنة ابديّت است. خصوصيّات وجدي اين پل هولناك اگرچه براي ما مانند تحمّل مسئوليّت در روز قيامت، روشن نيست، ولي ميتوان بعضي از امور را بطور تقريب در نظر گرفت، مانند ضرورت احساس آتش قهر الهي كه از نتائج اعمال تبهكاران شعلهور ميگردد، براي دريافت عظمت بهشت و ورود به بارگاه قرب الهي.
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه ج 13
آية الله محمدتقي جعفري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.